Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ – 6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017

Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ – 6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017

«Ευλογητός ο Θεός ημών πάντοτε νυν και αεί και εις τους αιώνες των αιώνων Αμήν»

Αγαπημένα μου αδέλφια. Γιορτάζουμε σήμερα τη γιορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου, στο όρος Θαβώρ. Πρόκειται για μία κεντρική στιγμή στη ζωή του Κυρίου, η οποία έγινε και μία από τις Δώδεκα μεγάλες Γιορτές του βυζαντινού ημερολογίου. Η ίδια η αγιογραφία της γιορτής, όπως τη βλέπουμε και στον καθεδρικό ναό μας, επαναλαμβάνει την ευαγγελική διήγηση: στο επίκεντρο βρίσκεται ο Κύριος μεταμορφωμένος μέσα στο λαμπρό φως ο Μωυσής και ο Ηλίας στα πλάγια του, και από κάτω οι τρεις μαθητές, ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, οι οποίοι σχεδόν δεν τολμούν να ατενίσουν το εκτυφλωτικό φως που βγαίνει από τον Κύριο.

Τι γιορτάζουμε κατά τη σημερινή εορτή? Γιατί γιορτάζουμε τη Μεταμόρφωση του Κυρίου? Κατά τη γιορτή αυτή η βυζαντινή θεία λατρεία συνδέει στενά το μυστήριο της Μεταμορφώσεως του Χριστού, με το μυστήριο του Τιμίου Πάθους Του. Και στο ένα και στο άλλο μυστήριο βλέπουμε την ανάβαση του Χριστού στο όρος Θαβώρ και την ανάβασή του στον Γολγοθά. Βλέπουμε επίσης την παρουσία των μαθητών, μία παρουσία γεμάτη θαυμασμό επάνω στο Θαβώρ κατά την ώρα της Μεταμορφώσεως και μία παρουσία γεμάτη απορία, φόβο και αμφιβολία κατά την ώρα του Πάθους. Ένα από τα τροπάρια του εσπερινού ψέλνει: «Πριν να ανέβεις επάνω στον σταυρό Κύριε ένα όρος επαρουσίασε τον ουρανό…. Ήταν μαζί σου ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης…. Πριν από τον σταυρό σου, Κύριε παίρνοντας μαζί σου τους μαθητές σου επάνω σε ένα όρος υψηλό μεταμορφώθηκες μπροστά τους, φωτίζοντας τους με δυνατή λάμψη, θέλοντας να τους δείξεις τη λαμπρότητα της αναστάσεως σου…»

Επομένως η Μεταμόρφωση θέλει να προετοιμάσει και κατά κάποιο τρόπο να δυναμώσει τους μαθητές και όλους εμάς μπροστά στα σεπτά πάθη του Χριστού, και ταυτόχρονα γίνεται για τους μαθητές του και για μας ένα προάγγελμα της αναστάσεως του, και της δικής μας ανάστασης.

Ή παρουσία του Μωυσή και του Ηλία στη Μεταμόρφωση όπως και η παρουσία των τριών μαθητών μας συνδέει με το μυστήριο του Σταυρού του Χριστού. Η γιορτή της Μεταμορφώσεως μπορούμε να πούμε, μας βάζε μπροστά σε τρία όρη: το Σινά, το Θαβώρ και τον Γολγοθά. Τρία όρη, τα οποία από την Παλαιά Διαθήκη ως και την Καινή Διαθήκη, έγιναν χώροι Θεοφανίας, σωτηρίας, για τον εκλεκτό λαό και για τον καθένα από εμάς τους χριστιανούς.

Στο Σινά ο Κύριος φανερώνεται στον Μωυσή, δίνοντας του τον νόμο, τον Λόγο Του. Στο Θαβώρ ο Κύριος φανερώνεται προεικονίζοντας τη θεία δόξα. Στον Γολγοθά ο Κύριος φανερώνεται στην ανθρώπινη αδυναμία του, στην ανθρώπινη φύση του η οποία φαινομενικά μοιάζει νικημένη, αλλά στην πραγματικότητα εμείς την αναγνωρίζουμε ως νικηφόρα.

Σινά, Θαβώρ, Γολγοθάς, τρία όρη όπου ο Κύριος φανερώθηκε και φανερώνεται γιατί Αυτός συνεχίζει και δίνει το Λόγο Του, συνεχίζει να μας δείχνει τη Δόξα Του, αλλά πάντοτε διαμέσου του μυστηρίου του Σταυρού Του και του δικού μας σταυρού. Μπορούμε να πούμε ότι και η ζωή όλων ημών των χριστιανών είναι σημαδεμένη από τα τρία αυτά όρη:

Το Σινά, το όρος του Λόγου Του: εμείς ακούμε και δεχόμαστε το Λόγο Του, ο οποίος μας δίνεται, ακούεται και πρέπει να γίνει ο οδηγός όλης της χριστιανικής ζωής μας. Το Θαβώρ το όρος της Μεταμορφώσεως Του της Δόξας Του, της Θεϊκής ζωής Του, η οποία χορηγείται και σ’ εμάς μέσα στην Εκκλησία διαμέσου των ιερών μυστηρίων τα οποία είναι για μας φως και πηγή ζωής.

Ο Γολγοθάς, το όρος του δικού Του και του δικού μας πόνου, μέσα στον οποίο βρίσκεται πάντοτε η σταθερή ελπίδα της Αναστάσεως.

Κατά τη σημερινή μας Θεία Λειτουργία κάναμε τη χειροθεσία σε αναγνώστη του ιεροσπουδαστή μας IVAN LYKHOPATER . Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα το οποίο κάνει ο ιεροσπουδαστής μας στην πορεία της μορφώσεώς του, η οποία το οδηγεί,  αν θέλει ο Κύριος, προς την ιεροσύνη.

Αναγνώστης είναι εκείνος ο οποίος μέσα στην Εκκλησία αναγγέλλει τον Λόγο του Κυρίου. Κατά την ευχή αυτή της χειροθεσίας προσευχηθήκαμε λέγοντας μεταξύ άλλων: «Κύριε, και Παντοδύναμε Θεέ, διάλεξε αυτόν τον δούλο σου και αγίασε τον, αξίωσέ τον να επιδοθεί με σοφία και ευφυΐα στη μελέτη και στην ανάγνωση των θείων Λόγων Σου, και αξίωσέ τον να επιδοθεί με σοφία και ευφημία στη μελέτη και στην ανάγνωση των θείων Σου Λόγων…»

Να επιδοθεί σημαίνει να αφιερώσει χρόνο με σοφία και ευφυΐα … να αφιερώσει χρόνο στον εαυτό του και στον Κύριο, ασφαλώς για την προσευχή, ασφαλώς για την Εκκλησία, αλλά προπάντων η αίτηση ζητά για τη μελέτη και την ανάγνωση των Θείων Λόγων Σου… Δηλαδή να γνωρίζει και να διδάσκει, να αγαπά και να κάνει αγαπητό τον Λόγο του Θεού, τον λόγο ο οποίος πρέπει να γίνει το δικό του και το δικό μας κέντρο της ζωής μας. Έναν λόγο του οποίου ο Ιβάν σήμερα γίνεται υπηρέτης και ο οποίος πρέπει να εμποτίζει όλη του την καρδιά, όπως και τη δική μας καρδιά, τον δικό του όπως και τον δικό μας τρόπο να ζούμε ως χριστιανοί.

Ας ευχαριστήσουμε τον Κύριο, ο οποίος και σήμερα συνεχίζει να μεταμορφώνεται στη ζωή μας. Ο Κύριος συνεχίζει να μας οδηγεί κρατώντας το χέρι μας, πάνω στα τρία όρη: στο όρος του λόγου Του, στο όρος των τριών μυστηρίων, στο όρος του Σταυρού.

Ας Τον ευχαριστήσουμε και για το δώρο της χειροθεσίας του Ιβάν σε αναγνώστη, ένα δώρο προς τον ίδιο αλλά και ένα δώρο προς όλη την Εξαρχία μας.

+ Σεβ. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Αποστολικός Έξαρχος